המדריך הקצר להגשת בקשה להנחה בארנונה לבית תוכנה בתל אביב

במאמר זה נבחן את התהליכים והאתגרים העומדים בפני חברות הייטק במהלך הגשת בקשה להפחתת ארנונה ונספק מידע על הדרישות וצעדים על מנת להקל ולהצליח בתהליך זה. ידוע שחברות הייטק לא פעם נתקלות במציאות מורכבת למדיי בתהליך הגשת בקשת להנחת ארנונה לבית תוכנה בתל אביב.

תל אביב, הנקראת לעיתים גם 'סיליקון ואדי של המזרח התיכון', נתנה בשנת 2023 הטבות ארנונה לפי קריטריונים ספציפיים. לפי כך, העירייה קיבלה החלטה לשמר את צו הארנונה (תעריפי הארנונה) משנת 2023 שהיו מופחתים למי שעמד בקריטריונים, דהיינו צו ארנונה לשנת 2024 זהה לצו שנקבע בשנת 2023.

מדובר במהלך המשקף את המחויבות של העירייה לתמוך בענף הטכנולוגיה ככלל ובבתי תוכנה בפרט. בתי תוכנה מהוות כוח מניע משמעותי לכלכלת העיר ולכן עיריית תל אביב מציעה הקלות והפחתה בארנונה לחברות הייטק המתמקדות בפיתוח תוכנה וחדשנות טכנולוגית ובכך עוזרת לאותן חברות להקטין את ההוצאות שלהן.
יחד עם זאת עיריית תל אביב משיגה בכך שיזמים רבים פותחים סטארטאפים חדשים בעיר ומרחיבים את הפעילותם העסקיות ואף מגדילים את שטחי משרד שלהם. למעשה עיריית תל אביב מושכת אליה חברות חדשות, כישרונות ומשקיעים, גם מחוץ לתל אביב. אינטרס כלכלי מובהק לעיריית תל אביב!

לא נשכח כי מקורות הכנסות מתשלומי ארנונה למשרדים מהוות חלק משמעותי מהתקציב של העירייה. אך מדיניות תומכת של עיריית תל אביב למתן הנחת ארנונה לבית תוכנה משמשת את עיריית תל אביב כקטליזטור שמעודד את הצמיחה הכלכלית בעיר, כך שתל אביב ממשיכה לחזק את מעמדה כמובילה עולמית בתחום הטכנולוגיה והחדשנות, תוך שהיא השפעה חיובית על הכלכלה המקומית והלאומית, מעודדת השקעה בעיר, יוצרת מקומות עבודה חדשים ויוצרת גיוון בפעילות הכלכלית שלה.

נשמע מדהים נכון? זה אכן כך, אבל קצת מורכב יותר!

תעריף ארנונה לעסקים תל אביב לפי אזורים

בדיקת קריטריון בית תוכנה בצו הארנונה תל אביב לשנת 2023 ו- 2024:

לצורך תשלום ארנונה העיר מחולקת ל- 3 אזורים שונים המציגים בניינים המשמשים לא למגורים, כאשר סיווג אזור המס נקבע בהתאם לכתובת של הכניסה הראשית לבית.

האזורים הם צהוב, ירוק, וחום.
אזור 1 – צהוב – 409.37 ש"ח למטר לשנה – באזור זה נמצאים רוב המבנים שאינם מיועדים למגורים אלא מיועדים למשרדים. האזורים הם יגאל אלון והסביבה, שרונה, חסן ערפה, שכונת מונטיפיורי, רוטשילד והסביבה, קו הים, ואזור מידטאון.
אזור 2 – ירוק – 341.38 ש"ח למטר לשנה.
אזור 3 – חום – 280.10 ש"ח למטר לשנה.

בתי תוכנה לפי פירוט זה אמור להיות מחוייב בתעריף מיוחד של 178.85 ש"ח למ"ר לשנה או 14.90 ש"ח למטר נטו לחודש בכל האזורים, מה שמוזיל את חשבון הארנונה השנתי בשיעור של כ-56%.

איך זה עובד בפועל?

סיווג ארנונה הנחשק של "בית תוכנה" מבוקש מאוד בקרב חברות המבקשות הנחת ארנונה להייטק. הדבר מייצר לא מעט מחלוקות בין הרשויות לחברות בנוגע לשאלה מהו בית תוכנה. התעריפים המוזלים, הקובעים ירידה ניכרת בעלות לעומת תעריף המשרדים, הם הסיבה לכך שהרשות המקומית מתייחסת בזהירות רבה בעת קביעת סיווג לבתי תוכנה.

הכנסות הארנונה עומדות בבסיס מקורות ההכנסה של הרשות וכוללות את החלק הארי מתקציבה. ככך שכל אישור של העירייה, והכרה בחברה כ"בית תוכנה", משמעו ויתור על יותר מחצית הסכום המגיע מהעסק כמיסוי ארנונה.

כמות והמהות

ההגדרה של בית תוכנה לצורך קבלת סיווג ארנונה משתנה מרשות מקומית אחת לשניה. העירייות תמיד שואפות לראות בחברה בתור ישות שמעניקה "שירותים" בהסתמך על תוכנה או פלטפורמה שכל הזמן בפיתוח (סיווג "משרד"). על מנת לקבל תעריף מופחת של בית תוכנה, יש צורך להוכיח משני היבטים, כמות ומהות, כי עיקר הפעילות הינה של ייצור ופיתוח תוכנה.

היבט הכמות – נדרש להוכיח כי מרבית שטח הנכס משמש לייצור ופיתוח תוכנה.

היבטח המהות – צריך להוכיח שהפעילות העסקית העיקרית הינה של ייצור ופיתוח תוכנה.

החברת צריכה להוכיח שעוסקת במחקר ובפיתוח לטובת מכירת שירותים או מוצר סופי מבחינה מסחרית – מסוג "שגר ושכח".
המאבק להוכחת הזכאות לסיווג "בית תוכנה" מול הרשויות (תל אביב ורמת גן כאחד) יכול להיות מורכב ומאתגר. כדי לשכנע את מנהל הארנונה בעירייה שחברת הייטק שלכם זכאית להנחת ארנונה לבית תוכנה – תצטרכו לעבור תהליך ארוך ומייגע. התהליך כולל תחקיר מאוד דקדקני שיבחן את כוח האדם, לאחר מכן תיערך בדיקה שתיקבע בסופו האם הסטארט אפ שלכם הוא בית תוכנה ולא סתם "עוד" עסק למכירת שירותי טכנולוגיה מתקדמים.

מתי ניתן להגיש בקשה לשינוי סיווג לבית תוכנה?

בניגוד לסיווגי ארנונה אחרים לעסקים, אשר ניתן להגישם רק בתחילת שנה קלנדרית או לאחר מעבר לנכס חדש, בקשה לשינוי סיווג לבית תוכנה ניתנת להגשה בכל עת. במקרים מסוימים, ניתן אף לקבל אישור סיווג לבית תוכנה התקף למספר שנים. זה רלוונטי למקרים של קבלת הנחה בארנונה, אם זה למשרד קיים, הרחבת שטחי משרד או שכירת משרד חדש.

איך להגיש את הבקשה להנחת ארנונה באופן עצמאי?

כאמור, ההגדרה של בית תוכנה לצורך קבלת סיווג ארנונה שונה בכל רשות מקומית. לצורך כך תתבקשו קודם כל להגיש בקשה לסיווג בית תוכנה ולאחר מכן יתקיים תהליך של בדיקה ואישור. בעת הגשת בקשה לסיווג תתבקשו למלא פרטים כגון פרטי הנכס ופרטי המחזיק בנכס, פרטי החברה והמוצר ועוד.
למעבר לאתר עיריית תל אביב למידע – לחצו כאן. למעבר לאתר רמת גן למידע – לחצו כאן.

לתהליך זה נדרשת הכנה של מידע מפורט על פרטי החברה והמוצר, תחומי עיסוק מרכזיים, תיאור הפעילות העסקית, אופן ביצוע המכירות, תיאור מבנה החברה, חלוקת שטחי העבודה ומילוי טפסים רלוונטיים. בנוסף גם טפסים המפרטים את התוכנות הנמצאות בשימוש ואלו הנמצאות בפיתוח, דוחות כספיים, רשימת השכלת העובדים והתפקידים שלהם, דוגמאות להסכמי התקשרות ואישורים מרשויות רשמיות וכד'.
חשוב לציין כי אלו נהלים פנימיים של העירייה ולא קביעות חוקיות. לכן, אין חובה מוחלטת לספק כל פרט שהעירייה מבקשת, אך סירוב יכול להשפיע לרעה על בקשת הסיווג.

ביקורת חוקר שומה

בשלב זה, החברה מתכוננת לבדיקה שתערך במשרדיה על ידי חוקר שומה, שבעיקר התמקד באינטרסים הכלכליים של העירייה. החוקר יפקח על אופן חלוקת העובדים במרחב המשרד ויבחן האם השימוש המרכזי במשרדי החברה הוא לצורך פיתוח תוכנה במטרה למכור אותה כמוצר.

חשוב להבין כי אופן חלוקת המרחב במשרד קריטי לצורך הסיווג לארנונה. ייתכן מצב שבו חלק מהמשרד, המוגדר כאופן ספייס עם מספר רב של עמדות עבודה, יזכה לסיווג כ"בית תוכנה", בעוד שאזורים אחרים במשרד, המיועדים לשימושים נוספים כגון רווחת העובדים, לא יקבלו את הסיווג המבוקש.

בחינה סופית

העירייה תשקיע מאמצים רבים באיסוף מידע על החברה שלכם. הצגת מידע לא מדויק או סתירות בין הנתונים עלולה לגרום לדחיית הבקשה ולאי קבלת הסיווג "בית תוכנה", ואף עלולות להשפיע לרעה על החברה בהליכי ערעור או בתביעה משפטית, במידה והעניין יעלה לדיון בבית המשפט לעניינים מנהליים.

נקסט פלייס מציעים שירותים מקיפים לקבלת הנחת ארנונה בין אם מדובר במשרד קיים, הרחבת שטחי משרד או שכירת משרד חדש. השירות כולל ליווי ומעקב צמוד בניהול משא ומתן מול הרשויות. אנו מומחים ביצוג חברות הייטק מול הרשויות, ניסיון הרב שצברנו ומודל שכ"ט על בסיס הצלחה בלבד, מבטיח שירות איכותי ויעיל.

הנחת ארנונה לבית תוכנה

לבירורים צור קשר:

ויקטור אנקסרטיטוס, מייסד ומתווך משרדים
972-50-777-0283+  |  victor@next-place.co.il

מוזמנים להשאיר פרטים לחזרה:


השווה מקומות אירוח

לְהַשְׁווֹת

תפריט נגישות